Торгівля людьми: те, про що слід знати більше

18.09.2019 15:44

Запропонували роботу у сусідній області на аграрному господарстві. Обіцяли контракт та житло, але по приїзді – паспорт, взятий для оформлення документів, більше не побачив, нові «апартаменти» довелося ділити зі свинями, їжа – краще промовчати, про зарплату за тяжку ненормовану фізичну працю – навіть не йшлося. Таке одне з нових облич досить різнобічної проблеми торгівлі людьми, яка не лише не вимерла як явище, а й еволюціонувала в універсальну та «всеїдну» - небезпечну як для жінок, так і для чоловіків, як для молодих, так і людей зрілого віку, як при перетині кордону, так і в межах України.

Як наша держава захищає своїх громадян від цієї біди? Минулого року прийняли Закон України «Про протидію торгівлі людьми». Цей документ визначає відповідальних за боротьбу з торгівлею людьми та допомогу постраждалим від неї, має у своїх статтях прописані базові поняття. Відповідальним органом виконавчої влади, який офіційно опікується протидією цьому страшному і ганебному явищу – Міністерство соціальної політики. У 2012 році для забезпечення кращого практичного застосування закону розробили й прийняли низку додаткових важливих нормативних документів, які стосуються організації та надання допомоги постраждалим від торгівлі людьми. Що це за документи? Яким чином вони допоможуть постраждалим особам? Спробуємо розібратися:

1.        Постанова Кабінету Міністрів про Порядок взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми (від 22 серпня 2012 р. №783).

Цей документ визначає, як мають діяти органи та установи, які отримали інформацію про особу, відносно якої є підстави вважати, що вона постраждала від торгівлі людьми, або безпосереднє звернення такої особи. Координація процесу організації допомоги здійснюється визначеним структурним підрозділом місцевої держадміністрації за місцем проживання особи. Найчастіше це управління у справах сім’ї та молоді, хоча в різних областях можуть бути визначені інші структури. Якщо постраждалою особою є дитина, інформацію щодо неї невідкладно має бути передано до служби у справах дітей та органів внутрішніх справ. Служба у справах дітей повинна зробити все для захисту прав дитини та може направити її, у разі потреби, до притулку для дітей служби у справах дітей або центру соціально-психологічної реабілітації дітей. Відповідно до виявлених потреб, допомога постраждалій особі може надаватися центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, медичними закладами та установами, органами внутрішніх справ, дипломатичними представництвами України за кордоном, громадськими та міжнародними організаціями. Після встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми,  центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді складає протягом десяти робочих днів план реабілітації постраждалої особи відповідно до потреб кожного постраждалого і координує його реалізацію.

 2. Постанова КМ про Порядок встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми (від 23.05.2012 №417).

    Особа, яка вважає себе постраждалою від торгівлі людьми, може подати заяву щодо отримання статусу. Така заява подається за місцем перебування до місцевої держадміністрації відповідно до форми затвердженої Міністерством соціальної політики. Іноземцеві або особі без громадянства у разі подання заяви до місцевої держадміністрації видається протягом двох робочих днів довідка про звернення для встановлення статусу, яка є підставою для звернення до територіальних органів або підрозділів державної міграційної служби для реєстрації. Протягом трьох днів із дня подання заяви має відбутися співбесіда, під час якої мають бути з’ясовані обставини ситуації, що склалася. Після перевірки вказаної інформації до Міністерства соціальної політики направляється пакет документів (копія заяви, копія опитувального листа, інші документи та матеріали) для розгляду та винесення рішення щодо встановлення статусу особи, постраждалої від торгівлі людьми. У випадку отримання рішення про встановлення статусу, посадова особа, визначена місцевою адміністрацією,  видає постраждалій особі довідку про встановлення статусу.

Що дає отримання статусу? Людина, якій встановлено статус постраждалої від торгівлі людьми та яка отримала відповідну довідку, має право на одержання одноразової матеріальної допомоги, розміщення в тимчасовому притулку чи закладах реабілітації, а також отримання необхідних послуг відповідно до визначених потреб.

3. Постанова КМ про Порядок виплати одноразової матеріальної допомоги особам, які постраждали від торгівлі людьми (від 25 липня 2012 № 660).

Особи, яким було надано статус постраждалих від торгівлі людьми, можуть отримати одноразову матеріальну допомогу. Виплата матеріальної допомоги здійснюється органами праці та соціального захисту населення одноразово у розмірі прожиткового мінімуму для відповідної категорії осіб (діти віком до шести років, діти віком від шести до 18 років, працездатні особи, особи, які втратили працездатність), установленого на момент звернення особи за матеріальною допомогою. Для отримання матеріальної допомоги постраждала особа подає органові праці та соціального захисту населення за місцем проживання (перебування) особи такі документи:

• заяву за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

• копію довідки про встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми;

• копію документа, що посвідчує особу;

• копію документа, що підтверджує непрацездатність особи (у разі потреби).

Зазначені процедури є ще досить новими для України і, вочевидь, у процесі подання заяв про отримання статусу, виплату матеріальної допомоги та інших процедур громадяни можуть стикатися зі складнощами чи невідповідностями, в тому числі, строкам, передбаченими даними документами. 

Отримати детальнішу консультацію щодо встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми, виплати матеріальної допомоги та інших аспектів, або  ж пораду у випадку виникнення складнощів під час отримання статусу, звертайтеся на Національну «гарячу лінію» з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації 0 800 500 335 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів по території України) чи 386 (безкоштовно з мобільних телефонів для абонентів «Білайн», «Київстар», «Лайф» та «МТС») – кваліфіковані консультанти допоможуть розібратися та знайти вихід.

В Чернівецькій області можна звернутись за телефоном 050-736-87-18 ,(0372) 51-54-37

Інформацію підготовлено в рамках проекту

«Різні громади – спільні рішення для економічного зростання» за підтримки ЄС